SDG's brengen Strukton in de volgende duurzame versnelling

Volgens MVO-manager Marieke Wijbenga is infrabedrijf Strukton meer van het ‘poetsen’ dan van het ‘lullen’. “Wij doen gewoon mooie klussen.” Pas toen ze over die ‘mooie klussen’ in gesprek ging met een expert duurzaamheid uit haar netwerk, begon het Wijbenga te dagen: Strukton hoeft niet zo bescheiden te zijn. Het resulteerde in de Honderd Duurzame Daden van Strukton. En in het volledig omarmen van de Sustainable Development Goals. De SDG’s brengen Strukton in de volgende duurzame versnelling. Marieke Wijbenga in gesprek met Greenchoice.

De MVO-manager werkt sinds 2020 bij Strukton, dat bestaat uit twee grote werkmaatschappijen: Rail voor spoorprojecten en -onderhoud en Civiel voor infrastructurele operaties. Daarnaast omvat het diverse specialistische bedrijven zoals Strukton Power voor duurzame energietechnologie. Voor zij bij Strukton aantrad, werkte Wijbenga als verandermanager vooral in de financiële sector. Ze maakte een inhoudelijke switch naar duurzaamheid.

Nederland topexporteur milieuvervuiling, dat moet anders!

Daarover zegt ze: “Je krijgt kinderen, gaat meer nadenken over de wereld en de toekomst. Je leest meer over het onderwerp en denkt: wat kan ik doen?” Best veel. Ze verduurzaamde haar huis, en eet, reist en rijdt bewuster. “En minder spullen kopen natuurlijk”, vult Wijbenga aan. “Het zit ‘m soms in kleine dingen. Ik ben geen activist, een beetje misschien, maar er moet écht wat gebeuren. We zijn in Nederland topexporteur van milieuvervuiling!” Daarom maakte ze ook professioneel de overstap. Door haar veranderkracht kan Wijbenga juist in het vakgebied duurzaamheid het verschil maken.

Strukton ontwikkelt zich verder

Wijbenga vindt het belangrijk dat de overheid duurzame bedrijfsvoering verder aanwakkert, door strenge regels te stellen en ambities te formuleren. Wat dat betreft is het goed dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en in het kielzog ProRail en Rijkswaterstaat als voorname opdrachtgevers van Strukton, een ambitieuze doelstelling heeft neergelegd: klimaatneutrale en circulaire infrastructuur in 2030. “Jongens, zeg ik dan tegen mijn collega’s, dit gaat helpen! Hier kunnen we wat mee. We kunnen ons als bedrijf verder ontwikkelen.”

Inzetten op CO2-reductie

Zo let Strukton goed op haar CO2-uitstoot. Daarin maakt het bedrijf goede stappen. Strukton reduceerde haar CO2-uitstoot met 47% ten opzichte van die van 2009. Wijbenga: “Hoe in Europa wordt gemeten – ten opzichte van 1990 – , dat kunnen wij niet, want van dat jaar hebben we geen concernbrede, dus vergelijkbare cijfers. Maar gezien de hoge reductie ten opzichte van 2009 hebben we onze ambitie nog wat scherper gezet dan de 55% reductie die de overheid eist. Wij gaan voor 75% reductie van de CO2-uitstoot in 2030.”

Maatregelen om uitstoot te reduceren

Het verminderen van de CO2-uitstoot gebeurt op verschillende manieren. Op de bouwplaatsen in het land bijvoorbeeld: “We proberen het aantal rijbewegingen van, naar en op de bouwplaats terug te brengen. Ook gebruiken we zo veel mogelijk groene energie. Het is nog een uitdaging om de energievoorziening stabiel, op maat en op de juiste kracht op bouwplaatsen zonder vaste stroomaansluiting te krijgen, maar we doen er steeds meer goede ervaring mee op.” Verder wordt het kleine en middelgrote materieel steeds duurzamer, namelijk elektrisch. “Met mobiele accu’s op de bouwplaats kan dat. Voor zwaar materieel is elektrificatie uitdagender. Daarom kijken we met interesse naar de ontwikkeling van waterstof.” Daarnaast neemt
Strukton energiebesparende maatregelen in de eigen kantoorgebouwen. “En ons leasewagenpark wordt emissieloos, uiterlijk in 2030”, voegt Wijbenga toe.

Honderd duurzame daden en de SDG’s

Deze, en nog meer maatregelen heeft Strukton gebundeld in Honderd Duurzame Daden, waarmee het bedrijf extern, maar zeker ook intern – “onze medewerkers moeten ook van elkaar weten wat ze aan het doen zijn” – nog meer laat zien dat het werk maakt van duurzaamheid. Deze daden koppelt Strukton aan de Sustainable Development Goals, wereldwijde doelen die van de wereld een betere plek moeten maken. Strukton heeft er voor haar eigen organisatie zeven geselecteerd waarop het bedrijf de meeste impact kan maken. Dit zijn de doelen 7, 8, 9, 12, 13, 15 en 17. “Die duurzame doelen geven écht richting aan ons werk”, stelt de MVO-manager. Volgens Wijbenga zijn de SDG’s cruciaal in het uitstippelen van de duurzame koers van haar organisatie. Dat geldt voor ieder bedrijf eigenlijk. Ze raadt daarom haar MVO-collega’s bij andere organisaties aan om met de SDG’s aan de slag te gaan.

"Wij vinden de minimale eis vanuit de wet- en regelgeving voor biodiversiteit eigenlijk te mager.”

Biodiversiteit en duurzame inzetbaarheid

Zo heeft duurzaam ontwikkelingsdoel 15 en de schrikbarende achteruitgang van de biodiversiteit gezorgd voor een hogere ambitie op dit thema. “Wij vinden de minimale eis vanuit de wet- en regelgeving voor biodiversiteit eigenlijk te mager”, vertelt Wijbenga. “We denken dat we meer biodiversiteit kunnen toevoegen op de plekken waar we werken.” Hoe het bedrijf dit wil gaan meten, wordt dit jaar vastgesteld, maar dat deze SDG een versnelling heeft gegeven aan het onderwerp is wel duidelijk. En doel 8 (waardig werk en economische groei) onderstreept het belang van duurzame inzetbaarheid en veiligheid. Uit de duurzame daden plukt Wijbenga een voorbeeld: “Samen met TU Delft ontwikkelt Strukton Rail een exoskelet inclusief valharnas voor onderhoudsmonteurs. Dat biedt meer veiligheid en verlicht de werkzaamheden die de monteurs vaak boven hun macht aan bovenleidingen moeten uitvoeren.”

Circulariteit als pijler

Tevens is circulariteit een belangrijke pijler in het duurzaamheidsbeleid van Strukton, zeker in de projecten die Strukton uitvoert. Een ijzingwekkend feit: “De delving van nieuwe grondstoffen zorgt voor de helft van de wereldwijde CO2-uitstoot”, stelt de MVO-manager van Strukton. Daarom wil Strukton, grootverbruiker van grondstoffen voor asfalt, staal en beton, zo veel mogelijk materialen en grondstoffen opnieuw gebruiken. Dat lukt wonderwel steeds beter; de onderlagen van de wegen die Strukton maakt bestaan voor circa 98% uit hergebruikt asfalt. Een bio-composiet fietsbrug in Friesland is hier ook een voorbeeld van. Of de gesloten koperkringloop van bovenleidingen. En de nieuwe fabriek die oud kunstgras verwerkt tot nieuwe grondstoffen waarvan bijvoorbeeld kunststof rijplaten kunnen worden gemaakt voor op de bouwplaats: lichter én duurzamer dan de stalen variant.

“Er ligt in Nederland een gigantische opgave om bruggen, tunnels, sluizen en viaducten te vernieuwen. Dat moeten we duurzaam en circulair gaan doen.”

Honderd daden plus

En, zo voegt Wijbenga tot slot nog toe: “Er ligt in Nederland een gigantische opgave om bruggen, tunnels, sluizen en viaducten te vernieuwen. Dat moeten we duurzaam en circulair gaan doen, met slimme levensduurverlengende oplossingen of door
vrijgekomen materialen weer in te zetten. En als we toch iets nieuws moeten neerzetten, dan doen we dat met circulaire grondstoffen en demontabel. Zo kunnen we het weer eenvoudiger uit elkaar halen en opnieuw inzetten.” Dus ja, geeft Wijbenga toe, bij die Honderd Duurzame Daden blijft het vast niet. Dat kan ook niet, er is nog veel meer te doen.

Over Strukton en Greenchoice

Strukton is een van de grootste infrabedrijven van Nederland en kiest voor zakelijke groene stroom van Greenchoice. Samen werken we aan CO2-reductie, duurzame energie en een circulaire economie.

Verder praten met Marieke?

Marieke Wijbenga

Mvo programmamanager


+31611291833

Greenchoice

Greenchoice organiseerde dit gesprek met Marieke als onderdeel van een reeks verhalen over hoe zakelijk Nederland verduurzaamt. Lees hier alle verhalen opgetekend door Greenchoice.

Lees meer

Pagina

Duurzaamheid

Lees meer
Lees meer over Duurzaamheid

Pagina

100 duurzame daden

Lees meer
Lees meer over 100 duurzame daden

Pagina

CO2-Prestatieladder

Lees meer
Lees meer over CO2-Prestatieladder